Considerar
l'obra de Tolkien amb una intenció restrictiva i classificadora és tasca
difícil fins i tot per
als crítics, els quals han demostrat alinear-se en posicions extremadament
diferents. Això principalment
és a causa de la condició de filòleg de Tolkien i al seu prodigiós coneixement
i maneig
del llenguatge i dels idiomes. Tolkien maneja la llengua i els seus diferents
registres amb una
extraordinària facilitat, i canvia entre ells de manera molt àgil, una tàctica
que empra molt freqüentment
en la seva obra per donar caràcter als seus personatges i sentit als seus
mites. A causa
d'això, entre les seves diferents obres podem trobar acusades diferències, o
fins i tot dins d'una
pròpia obra entre els seus diferents passatges.
L'ús del
llenguatge arcaic no és una casualitat, i no solament està present en The Silmarillion sinó també en
la trilogia del The Lord of the Rings
i altres obres. Com ja s'ha esmentat, el seu vocabulari és molt
variat, i això s'acusa en el gran nombre de races que habiten al seu món:
Homes, Elfos, Nans,
Hobbits, Orcs, Ents i molts més.
Dins de
l'exquisida novel·la èpica de Tolkien trobem una enorme quantitat d'influències mitològiques
que no sempre pertanyen a la mateixa font. Està molt clara la inclusió de la
mitologia Europea
en moltes de les seves diverses facetes: Nòrdica, Cèltica, Germànica... (El
simbolisme dels anells,
la identitat de personatges com Sauron o Gandalf, el poble dels Elfos...) però
no és l'única.
També trobem un fons cristià molt fort, i moltíssimes similituds i relacions
amb la bíblia.
(El personatge de Galadriel, l'anell de Morgoth, la Vida Eterna...).
Tolkien
era un devot cristià catòlic apostòlic romà, afirmat per les seves pròpies
paraules. Els mites,
com el mateix assegurava, eren una forma d'encaminar-se en la senda correcta de
l'ésser humà, la
realització espiritual. I per això els emprava constantment. Amb aquest ferm
motiu, admetia també
que els mites en ocasions podien estar errats, però aquests sempre reflectien
encara que fos un petit fragment de la veritable llum, que l'identificava amb
Déu. També s'oposava al buit progrés materialista i tot això pot veure's amb
claredat si examinem d'a prop la seva obra.
Malgrat
la variada forma de l'escriptura de Tolkien, és d'obligada esment tractar
l'estil i els nombrosos
recursos als quals recorre en les seves abundants descripcions i relats
mitològics, els quals
ens catapulten directament a la fascinant imaginació de l'autor. El seu estil
literari és elegant,
bell i adornat en una quantitat apropiada i adequada a tot tipus de lectors,
que aconsegueix
fins i tot a aquells no aficionats a la literatura. La seva obra es qualifica
gairebé universalment
com a “Fantàstica” i en els seus mites trobem nombrosos recursos literaris
entre els quals de
forma escarida destaquem: Metàfores, enumeracions, paral·lelismes, epítets,
hipèrboles, imatges,
personificacions, sinonímies, comparacions, aliteracións i polisíndeton,
aquesta última molt
present únicament en The Silmarillion.
Tots
aquests recursos són utilitzats en els mites amb una funció primàriament
simbòlica, transportant-nos
així d'una forma eficaç a tots els ideals que es plasmen en l'obra. Al llarg de tots els
seus textos podem trobar característiques constants i típiques de la Literatura Fantàstica,
i en concret la de Tolkien: Es tracta d'un món passat (o un futur distant),
està situat en
l'edat mitjana, dins en un context màgic, i compta amb l'aparició d'éssers (i
monstres) sobrenaturals.
El
contingut de tot el món de Tolkien és intensament mític. L'acció se situa en un
món imaginari, replet
d'éssers imaginaris, però tots ells es basen originàriament en els relats o
rondalles que ens van
deixar els nostres avantpassats. Per a aquests éssers, el prodigiós lingüista
de Tot això porta
amb si una gran càrrega ideològica, en la qual es representa la lluita del ben
contra el mal d'una
manera molt clara, sempre que apareix un heroi apareix també un ésser malvat
que significa l'antítesi
dels seus valors. Alguns d'aquests valors es perceben amb una gran qualitat com
en Frodo (bons) o Sauron (dolents), mentre que en altres personatges més
emblemàtics es perceben en una confusa (però excel·lent) contraposició, com és
el cas de Smeagol. Tolkien construeix els seus propis idiomes i fins i tot
alfabets (que utilitza per donar-los una consistència més sòlida) però aquests
guarden una gran relació amb molts del nostre món, especialment dels antics.
Hem
d'admetre que algunes coses no són tan clares en la seva obra. Malgrat els
diversos mapes els nombrosos dibuixos explicatius que podem trobar, seguim
“trobant-nos” dins d'una confusió
geogràfica,
fet bastant comuna dins de la Literatura Fantàstica. Però això és a causa de la
magnitud
i a la complexitat del seu món mitològic, que es tracta de situar tant a
nivells històrics
com a
geogràfics, relacionant-los directament amb el nostre món en el present.
Tolkien
ha estat, sense cap dubte, l'autor que ens ha transmès de millor manera
l'enorme
importància
de la imaginació mítica, on rellueix amb una enorme resplendor tota la cultura
dels
diferents
pobles d'Europa i les seves religions, adaptades als nostres temps i amb un
important
missatge
que no hauríem d'ignorar.
No hay comentarios:
Publicar un comentario